Jatka sisältöön
Hurja Solutions: Äidinmaa Kuopion teatterin AR-sovellus.

Kuopion kaupunginteatteri

Toimiala

Urheilu ja vapaa-aika

Palvelut

Ohjelmistokehitys Mobiilikehitys XR-sovellukset

Kuopion kaupunginteatteri on Itä-Suomen suurin ammattiteatteri. Kuopion kaupunginteatterin ohjelmistossa on musikaaleja, puhenäytelmiä ja lastennäytelmiä.

Kuopion kaupunginteatteri haluaa olla etulinjassa käyttämässä uutta teknologiaa omassa markkinoinnissaan ja asiakaskokemuksen parantamisessa.

AR-teknologian hyödyntäminen Kuopion kaupunginteatterin markkinoinnissa

Kuopion kaupunginteatterilla oli kiinnostus lähteä hyödyntämään uutta teknologiaa eli lisättyä todellisuutta (AR, Augmented Reality) omassa markkinoinnissaan. Toisena tavoitteena oli teatterissa paikan päällä tapahtuvan asiakaskokemuksen kehittäminen ja rikastaminen AR-teknologian avulla. Toteutuksen tekniseksi alustaksi kehitettiin Teatteri Appi -mobiilisovellus, jonka hyödyntämistä lähdettiin ensimmäisessä vaiheessa pilotoimaan markkinoinnin tulokulmista.

Lisätyn todellisuuden avulla tavallista printtimainosta tai kuvaa voidaan rikastaa esimerkiksi videoilla, kuvilla, animaatioilla ja interaktiivisilla 3D-sisällöillä. Teatteri halusi luoda uudenlaisen mainoksen, jossa valokuvaaja Antti Karppisen suunnittelema upea printti toimii herätteenä lisäsisällölle. Ideana oli, että mainoskuvassa oleva hahmo herää henkiin lisätyn todellisuuden avulla, luoden mielenkiintoisen ja huomiota herättävän efektin mainoksen sisältöön. Lisätyn todellisuuden peruselementiksi valittiin video, jossa printissä olevan Äidinmaa-esityksen hahmo laulaa.

Lisätyn todellisuuden avulla tavallista printtimainosta tai kuvaa voidaan rikastaa esimerkiksi videoilla, kuvilla, animaatioilla ja interaktiivisilla 3D-sisällöillä. Teatteri halusi luoda uudenlaisen mainoksen, jossa valokuvaaja Antti Karppisen suunnittelema upea printti toimii herätteenä lisäsisällölle. Ideana oli, että mainoskuvassa oleva hahmo herää henkiin lisätyn todellisuuden avulla, luoden mielenkiintoisen ja huomiota herättävän efektin mainoksen sisältöön. Lisätyn todellisuuden peruselementiksi valittiin video, jossa printissä olevan Äidinmaa-esityksen hahmo laulaa.

Kuinka printti herätettiin eloon?

AR-teknologia mahdollistaa jo tällä hetkellä paljon, mutta asettaa myös rajoitteita. Aloitimme Äidinmaa-mainoksen AR-puolen rakentamisen ensin Googlen ARCore-ohjelmointikirjaston päälle.

Sovellus toimi sillä hyvin, mutta laajemman laitetuen ja iOS-yhteensopivuuden vuoksi päädyttiin lopulta käyttämään kirjastona Vuforiaa. Pelimoottorina toteutuksessa toimii AR-toteutuksissa yleisesti suosittu Unity. Videon tallentamista ja somejakoja varten käytettiin erillisiä lisäosia.

AR-kirjastona Vuforia lukee kuvia yleisesti ottaen nopeammin, mutta on herkempi esimerkiksi herätteen alustaan ja ympäristön valon määrään liittyviin häiriöihin. Laitetuki oli tässä tapauksessa prioriteettina korkealla, mutta myös AR-sisällön laatu pystyttiin säilyttämään hyvänä. Tärkein tavoite oli varmistaa sujuva toiminta mahdollisimman monella laitteella.

Laitetaanko homma käyntiin?

"*" näyttää pakolliset kentät

Nimi*