Jatka sisältöön
AlalsMembe mockup.

Allas Pool

Toimiala

Urheilu ja vapaa-aika

Palvelut

Design Digitaalinen palvelumuotoilu UX- ja UI-suunnittelu
Design Digitaalinen palvelumuotoilu UX- ja UI-suunnittelu Prototyypit Ohjelmistokehitys Web-sovellukset Integraatiot Jatkuva kehitys Ohjelmiston ylläpitopalvelu DevOps & pilvipalvelut Tekoäly, data & analytiikka
Allas Pool -logo.

Allas Pool on ensimmäinen Nordic Urban Oy:n veden läheisistä hyvinvointikeskuksista (Allas Pool well-being hubs). Uusia toimipisteitä on suunnitteilla useisiin kaupunkeihin, joille Allas Pool toimii pilottihankkeena. Allas Pool on urbaani merivesikylpylä ja tapahtumapaikka, joka on lunastanut paikkansa helsinkiläisten suosittuna merellisenä kylpemisen ja kaupunkikulttuurin keskuksena. Nordic Urbanilla on suunnitteilla uusia toimipisteitää useisiin kaupunkeihin, joihin on tarkoitus jalkauttaa Allas Poolissa hiottu konsepti.

“Projektin toteuttaminen Hurjan kanssa oli erittäin mielekästä. Koko projektin ajan oli luottavainen olo siinä onnistumiseen ja aikataulussa pysymiseen. Hurjan kanssa oli helppo käydä avointa keskustelua haastavimmistakin asioista.”

Johanna Takko Head of Digital, Nordic Urban / Allas Pool

“Heillä oli erinomaisesti saatavilla projektissamme tarvittavat asiantuntijat ja tuntui, että asiantuntijoiden resursointi projektiin oli todella onnistunut läpi projektin.”

JOhanna Takko Head of Digital, Nordic Urban / Allas Pool

”Saimme Hurjalta nopeasti vastauksia ja näkemyksiä, ja heillä oli antaa useampia ratkaisuvaihtoehtoja. Yhteydenpito oli proaktiivista ja asiakkaan huomioivaa. Projekti pysyi myös hienosti aikataulussa.”

Yhteistyöllä kohti tavoitteita

Nordic Urbanin tavoitteena on avata uusia toimipisteitä Suomessa ja muualla Euroopassa. MyAllas-projekti käynnistettiin, kun Allas Poolissa tunnistettiin tarve kehittää asiakkaiden digitaalista asiakaskokemusta, sillä käytössä olevan toiminnanohjausjärjestelmän asiakasportaali ei tukenut parhaalla tavalla erinomaisen digitaalisen asiakaskokemuksen syntymistä.

Helsingin Allas Poolin ja tulevien toimipaikkojen käyttöön haluttiin tästä syystä luoda moderni pilvipohjainen MyAllas-jäsenpalvelu. Palvelun tavoitteena on sekä parempi asiakaskokemus että jäsenpalveluportaalin sisällön räätälöiminen toimipaikkakohtaisesti. Tämän mahdollistamiseksi palvelun suunnittelussa ja toteutuksessa oli otettava huomioon skaalattavuus eri toimipaikkoihin. Palvelun tuli myös viestiä vahvasti yhtenäistä brändiä.

Pilvipohjaisen MyAllas-palvelun periaatteena on mahdollistaa jäsenille erinomainen asiakaskokemus jäsenyystasosta riippumatta. Uuden palvelun suunnittelussa on painotettu helppoutta ja vaivattomuutta erityisesti jäseneksi liittymisessä. Käyttökokemuksen sujuvuus varmistettiin myös palveluiden ostamisessa sekä tuntien ja kurssien varaamisessa. Palveluun on luotu eritason jäsenyyksiä, jotka sisältävät erilaisia maksuttomia ja maksullisia jäsenetuja. Etujen avulla innostetaan jäseniä muun muassa ylläpitämään hyvinvointiaan ja nauttimaan kulttuurista. MyAltaan palvelutarjontaa kehitetään ja laajennetaan yhdessä aktiivisesti.

Projektissa sovittiin asiakkaan kanssa jo myyntivaiheessa yhteisesti seurattavat onnistumisen mittarit ja mittaustavat liittyen aikatauluun, dokumentaation laatuun ja oston konversioon.

Onnistumisen mittarit

  • Asetetussa aikataulussa pysyminen
  • Dokumentaation laatu
  • Oston konversio

Projektin toteutus

Allas Poolilla oli projektin alkutilanteessa käytössään digitaalinen alusta mm. jäsenyyksien ja kuukausilippujen hankintaan. Kuitenkin kerätyn datan perusteella oli käynyt ilmi, että asiakkaat kokivat aiemman kokonaisuuden hankalaksi ja ostoprosessin vaikeaksi.

Ostoprosessin vaikeus näkyi erityisesti monien käyttäjien aloittamina ostoprosesseina, joita ei viety loppuun asti ja asiakkaiden tuen tarve palvelun käytössä oli suuri, mikä näkyi asiakaspalveluun tulevina yhteydenottoina. Ostopolku koettiin monimutkaiseksi, sillä se edellytti navigointia useiden eri sivustojen ja verkkopalveluiden välillä. Uudessa MyAllas-palvelussa haluttiin yksinkertaistaa käyttökokemusta, jotta se olisi sujuvampi ja asiakkaiden olisi helpompaa hallita jäsenyyksiään yhdessä selkeässä digitaalisessa ympäristössä.

Projekti toteutettiin ketterän ohjelmistokehityksen menetelmien mukaisesti. Ohjelmistokehityksen menetelmänä ketteryyteen kuuluu, että projekti tehdään iteroiden yhdessä asiakkaan kanssa ja toteutus jaetaan pienempiin osiin eli sprintteihin. Kuhunkin sprinttiin sisältyi tavoitteiden asettaminen, toteutus ja katselmoinnit.

Projektin käynnistys ja suunnittelu

Pilvipohjaisen IT-infrastruktuuri

Rakensimme Nordic Urbanin tarpeisiin pilvipohjaisen IT-infrastruktuurin Amazon Web Servicen (AWS). AWS:ää käyttämällä mahdollistetaan resurssien skaalautumisen tarpeen mukaan ja varmistetaan joustava IT-ympäristö. AWS:n avulla rakennettu infrastruktuuri tarjoaa paitsi nykyisten tarpeiden täyttämisen myös vankan pohjan tulevaisuuden kasvulle ja uusien järjestelmien kehittämiselle.


Design Sprint

Varsinainen projekti käynnistettiin Design Sprintillä. Design Sprint on tehokas työpajamenetelmä, jota käytetään palvelumuotoilussa ja tuotekehityksessä. Työpajan avulla pystyttiin nopeasti kehittämään ja testaamaan eri käyttäjäpolkuja sekä luomaan näiden pohjalta toimivat konseptit ja prototyypit itse kehitysprojektin käynnistämiseen. Design Sprintin aikana laadittiin käyttöliittymästä vuokaavio, jonka avulla hahmoteltiin palvelun käyttäjäpolkuja. Tavoitteena oli määrittää, miten käyttäjä liikkuu palvelussa sekä millaisia näkymiä ja toimintoja tarvittiin.


UX/UI-suunnittelu

Yhdessä suunniteltujen käyttäjäpolkujen jälkeen, siirryttiin rakentamaan yksinkertaisia rautalankamalleja palvelusta sekä mobiili- että työpöytäversioista. Rautalankamallien avulla hahmoteltiin palvelun käyttökokemusta ja näkymien asettelua tehokkaasti.


Rautalankamallien hyväksymisen jälkeen kehitettiin yksityiskohtaisempia interaktiivisia versioita ja lisättiin käyttöliittymään asiakkaan brändi-ilme ja Allas Poolin kuvapankin kuvia. Näin luotiin prototyyppi, joka antoi aitoa kuvaa lopputuotteesta ilman tarvetta koodaukseen. Prototyypin avulla voitiin helposti havainnoida lopputuotetta ja käydä keskustelua kehitystoiveista. Suunnittelussa kiinnitettiin erityistä huomiota käyttökokemukseen ja visuaalisuuteen varmistaaksemme, että palvelu olisi miellyttävä ja helppo käyttää. Prototyyppi mahdollisti joustavuuden muutosten ja uusien tarpeiden kokeilemisessa etukäteen, ennen varsinaisen koodauksen aloittamista. Lähestymistapa helpotti visualisoimaan ja tarkentamaan suunnitelmaa, kun ensin tehtiin tarvittavat muutokset prototyypin avulla.


Keskeisenä tavoitteena UI/UX-suunnittelussa oli käyttäjäpolkujen suoraviivaistaminen, jotta käyttäjät voisivat liikkua palvelussa helposti ja suorittaa toimenpiteensä loppuun. Samalla pyrittiin houkuttelemaan erityisesti uusia Member-tason jäseniä. Rekisteröitymisen ja jäsenyyden hankkimisen haluttiin olevan vaivatonta. Jokaisen palveluun rekisteröityneen käyttäjän tuli saada automaattisesti maksuton Friends-jäsenyys, mutta tarjolla tuli olla myös mahdollisuus ostaa Member-tason jäsenyyksiä, jotka tarjoavat laajempia etuja.

Käytetyt teknologiat ja työkalut

  • Angular
  • Typescript
  • Amazon Web Services (AWS)
  • Tailwind
  • REST
  • Adobe XD
  • Google Analytics, Google Tag Manager

Laitetaanko homma käyntiin?

"*" näyttää pakolliset kentät

Nimi*
Hurja Solutions: Hannamari Männistö-lätti.