Asiakastarinat Kuopion kaupunginteatteri
Kuopion kaupunginteatterilla oli kiinnostus lähteä hyödyntämään uutta teknologiaa eli lisättyä todellisuutta (AR, Augmented Reality) omassa markkinoinnissaan. Toisena tavoitteena oli teatterissa paikan päällä tapahtuvan asiakaskokemuksen kehittäminen ja rikastaminen AR-teknologian avulla. Toteutuksen tekniseksi alustaksi kehitettiin Teatteri Appi -mobiilisovellus, jonka hyödyntämistä lähdettiin ensimmäisessä vaiheessa pilotoimaan markkinoinnin tulokulmista.
Lisätyn todellisuuden avulla tavallista printtimainosta tai kuvaa voidaan rikastaa esimerkiksi videoilla, kuvilla, animaatioilla ja interaktiivisilla 3D-sisällöillä. Teatteri halusi luoda uudenlaisen mainoksen, jossa valokuvaaja Antti Karppisen suunnittelema upea printti toimii herätteenä lisäsisällölle. Ideana oli, että mainoskuvassa oleva hahmo herää henkiin lisätyn todellisuuden avulla, luoden mielenkiintoisen ja huomiota herättävän efektin mainoksen sisältöön. Lisätyn todellisuuden peruselementiksi valittiin video, jossa printissä olevan Äidinmaa-esityksen hahmo laulaa.
Teatteri Appista asiakas näkee myös Äidinmaa-esityksen käsiohjelman ja teatterin muun ohjelmiston. Sovelluksen kautta asiakas voi ostaa tarjouslipun kiitoksena sovelluksen lataamisesta, minkä lisäksi hän voi osallistua kahden hengen teatteripaketin arvontaan Cabaret-musikaaliin. Teatteri Appi skaalautuu moniin käyttötarkoituksiin, joten se antaa laajat mahdollisuudet asiakaskokemuksen rikastamiseen!
AR-teknologia mahdollistaa jo tällä hetkellä paljon, mutta asettaa myös rajoitteita. Aloitimme Äidinmaa-mainoksen AR-puolen rakentamisen ensin Googlen ARCore-ohjelmointikirjaston päälle. Sovellus toimi sillä hyvin, mutta laajemman laitetuen ja iOS-yhteensopivuuden vuoksi päädyttiin lopulta käyttämään kirjastona Vuforiaa. Pelimoottorina toteutuksessa toimii AR-toteutuksissa yleisesti suosittu Unity. Videon tallentamista ja somejakoja varten käytettiin erillisiä lisäosia.
AR-kirjastona Vuforia lukee kuvia yleisesti ottaen nopeammin, mutta on herkempi esimerkiksi herätteen alustaan ja ympäristön valon määrään liittyviin häiriöihin. Laitetuki oli tässä tapauksessa prioriteettina korkealla, mutta myös AR-sisällön laatu pystyttiin säilyttämään hyvänä. Tärkein tavoite oli varmistaa sujuva toiminta mahdollisimman monella laitteella.
Kehitetyllä Teatteri Appi -mobiilisovelluksella halutaan parantaa sekä teatterikokemusta että boostata teatterin markkinointia ja myyntiä. Tavoitteena on, että sovelluksen käyttäjät tallentavat ja jakavat sosiaalisessa mediassa Äidinmaa-mainoksen elämystä tai mahdollisia tulevia AR-toteutuksia. Projektin toisessa vaiheessa on tarkoitus lähteä tuottamaan Teatteri Appiin lisää AR-sisältöä, jota teatterin asiakaskunta pystyy kokemaan osana asiakaspolkua.
On tunnistettu, että teatteriin saavutaan yleensä hyvissä ajoin ennen näytöstä. Odotusaulaan ja eri tiloihin voidaan rakentaa tauluja, jotka toimivat herätteenä Teatteri Appin rikastetulle sisällölle. Ajatuksena on, että normaalin esityksen lisäksi asiakaskokemuksesta tehdään mielenkiintoisempi tuomalla kohdennettua sisältöä eri ikäisille ja eri asiakasryhmille. Lapsille voidaan tuottaa heidän mielenkiintonsa kohteiden mukaisia tauluja, ja sinne interaktiivista sisältöä. Joihinkin tauluihin voidaan tuoda informatiivista sisältöä ja esimerkiksi videon avulla kertoa, mitä teatterin kulisseissa tapahtuu. Myös tarinoita näytelmien hahmoista ja näyttelijöistä voidaan tuoda esille.
Kuopion kaupunginteatteri haluaa olla etulinjassa käyttämässä uutta teknologiaa omassa markkinoinnissaan ja asiakaskokemuksen parantamisessa.
Kaipaatko sinä omaan markkinointiisi rikastettua sisältöä? Ota yhteyttä, niin jutellaan!