Asiakastarinat Tradenomiliitto TRAL ry
Tradenomiliitto TRAL on tradenomien työelämän edunvalvonta-, palvelu- ja markkinointiorganisaatio työmarkkinoilla. Yhdistykseen voivat liittyä tradenomi-, BBA- tai tradenomi (ylempi AMK) -tutkinnon suorittaneet tai niitä opiskelevat. Yhdistyksessä on jäseniä noin 30 000, joista noin puolet on valmistuneita tradenomeja. Yhdistys on perustettu vuonna 1996.
Asiointi on helpottunut ja nopeutunut. On pystytty vähentämään juristeille kohdistettuja asiakaspalvelupyyntöjä, ja jäsenet ovat ottaneet palvelun hyvin vastaan.
Tradenomiliiton juristit saivat päivittäin paljon samankaltaisia yhteydenottoja jäseniltä. Osa kysymyksistä oli yksinkertaisia, mutta niiden määrä kuormitti asiakaspalvelua ja hidasti vastausaikoja. Tavoitteena oli automatisoida nämä toistuvat tilanteet niin, että jäsenet voisivat saada vastaukset nopeasti ja itsenäisesti.
Vastauksia toistuviin kysymyksiin haluttiin alkaa tarjota digitaalisesti, jotta lakimiesten aikaa voitaisiin kohdentaa tehokkaammin ja jäsenet saisivat tarvitsemansa tiedot nopeasti ja helposti – ajasta ja paikasta riippumatta.
Toteutimme Digijuristi-palvelun yhteistyössä Evelien Oy:n kanssa. Palvelu toimii sähköisenä työsuhdeneuvontakanavana, jonka kautta jäsenet saavat vastauksia yleisiin työsuhteeseen ja yksityiselämään liittyviin oikeudellisiin kysymyksiin.
Järjestelmä rakennettiin täysin räätälöidylle alustalle, joka mahdollistaa monivaiheiset, ehdolliset kysymys-vastauspolut. Näin käyttäjä saa tilanteeseensa sopivan vastauksen helposti. Polkujen lopputuloksissa vaadittava kirjautuminen on liitetty suoraan liiton jäsenrekisteriin.
Digijuristi on vähentänyt juristien asiakaspalvelukuormaa ja vapauttanut aikaa henkilökohtaisempaan neuvontaan. Samalla jäsenet ovat saaneet tarvitsemansa vastaukset entistä nopeammin ja helposti käytettävässä muodossa.
Palvelu on saanut positiivista palautetta ja siitä on muodostunut olennainen osa Tradenomiliiton jäsenpalvelua – toimiva esimerkki siitä, kuinka digitalisaatio voi tehostaa toimintaa ilman, että asiakaskokemus kärsii. Päinvastoin, se on parantunut.