Mikä Core Web Vitals ja miten se liittyy hakukoneoptimointiin?

Julkaistu 28.7.2021 | Päivitetty 14.11.2022

Core Web Vitals, eli Verkon Vitals -perustiedot on Googlen määrittämä mittaristo sivuston käyttäjäkokemuksen (UX) mittaamiseen. Mittaristolla arvioidaan sivuston käytettävyyttä latausnopeudessa (LCP), interaktiivisuudessa (FID) ja visuaalisessa vakaudessa (CLS).

Google pitää näitä Verkon Vitals -perustietoja niin tärkeinä, että on ilmoittanut ottavansa mittariston osaksi hakutulosten sijoitusten laskentaa (Google ranking factors) kesän 2021 aikana. Core Web Vitals -päivitys eli ns. käyttäjäkokemuspäivitys on valmis elokuun 2021 lopussa, jolloin se tulee yhtenä tekijänä vaikuttamaan kaikkien sivujen sijoittumiseen Googlen hakutuloksissa. Laadukkaan käyttäjäkokemuksen optimointi on siis jatkossa entistä suuremmassa roolissa teknisessä hakukoneoptimoinnissa.

Core Web Vitals -mittarit

Käyttökokemuksen laatuun vaikuttavat tekijät ovat sivusto- ja kontekstikohtaisia. Kaikille verkkopalveluille yhteisinä ydintarpeina voidaan kuitenkin pitää latauskokemusta (LCP), interaktiivisuutta (FID) ja sivun sisällön visuaalista vakautta (CLS), jotka ovatkin Core Web Vitals -mittariston perusta.

Core Web Vitals -mittarit.
Kuva: Core Web Vitals (lähde)

Largest Contentful Paint (LCP): Suurimman sisällön renderöinti mittaa, kuinka kauan kestää suurimman kuvan tai tekstikohteen latautumisessa käyttäjän ruudulle. Latautumisajassa tulisi Googlen mukaan tähdätä alle 2,5 sekuntiin.

First Input Delay (FID): Ensimmäisen syötön viive mittaa viivettä, missä ajassa selain reagoi käyttäjän vuorovaikutukseen esimerkiksi linkin klikkauksen jälkeen. Googlen mukaan FID-arvossa tulisi tähdätä alle 100 millisekuntiin.

Cumulative Layout Shift (CLS): Kumulatiivisen asettelun muutos mittaa visuaalista vakautta ja sivuston näkyvissä olevien elementtien yllättävää liikettä. Esimerkkejä voivat olla tilanteet, jossa kuvat liikkuvat latautumisen jälkeen tai teksti rullautuu alemmas, kun yrität lukea sitä. CLS-arvon pisteiden tulisi olla alle 0.1, jotta Google arvioi käyttäjäkokemuksen hyväksi.

Core Web Vitals -päivitys Googlen algoritmiin

Verkon Vitals -perustiedot tulevat osaksi Googlen käyttäjäkokemusta (UX) mittaavia signaaleja, joilla kokonaisvaltainen kuva sivuston käyttäjäkokemuksesta luodaan. Core Web Vitals -päivitys algoritmiin tulee näin yhtenä tekijänä vaikuttamaan kaikkien sivujen sijoittumiseen Googlen hakutuloksissa. Muita Googlen käyttäjäkokemuksen mittaamiseen käytettävistä signaaleista ovat mobiiliystävällisyys, turvallisuus, HTTPS-protokolla ja sisällön helppo saavutettavuus ilman häiritseviä elementtejä, kuten koko sivun sisällön peittäviä pop-upeja.

Page experince signals -visualisointi, jossa esitetään kuinka luetellut signaalit muodostavat käyttökokemuksen signaalit kokonaisuuden.
Kuva: Page experience signals (lähde)

Työkaluja mittaamiseen

Page Speed Insights on Googlen ilmainen työkalu yksittäisen sivun suorituskyvyn testaamiseen. Työkalusta saa myös vinkkejä siihen kuinka suorituskykyä voidaan parantaa. Page Speed Insights -työkalun avulla voit tarkastella minkä tahansa yksittäisen sivun suoriutumista ilman rekisteröintiä.

Kuvankaappaus Page Speed Insights -työkalusta.
Kuva: Page Speed Insights -työkalun testi Verohallinnon sivulle. Raportin mukaan sivu läpäisi Verkon Vitals -perustiedot -testin.

Google Search Console

Google Search Console on työkalu sivuston näkyvyyden seurantaan ja ylläpitoon Google-hakutuloksissa. Palvelu vaatii rekisteröitymisen, mutta ei ole edellytys Google-hauissa näkymiseen. Jos olet ottanut käyttöön Google Search Consolen, löydät palvelusta uudet käyttäjäkokemusta mittaavat raportit (mm. Core Web Vitals) ja mahdolliset kehitystä vaativat osa-alueet.

Kuvankaappaus käyttökokemuksen signaalit -raportista.
Kuva: Google Search Consolen uusi käyttökokemuksen signaalit -raportti (page experience signals)

Sisältö on edelleen pääosassa Google-haussa sijoittumisessa

Loppujen lopuksi Core Web Vitals on kuitenkin vain yksi Googlen hakutuloksissa sijoittumiseen vaikuttavista muuttujista, joita on tunnistettu yli 200. Kaikkein tärkeintä hakukoneoptimoinnissa, kuten muussakin sivuston kehittämisessä, on aina ajatella käyttäjiä. Sivustolta tulee löytyä sisältöä, jota asiakkaasi tarvitsevat ostoprosessissa etenemiseen ja sivuston tulee palvella sen käyttäjiä niin, että tarvittavat tiedot löytyvät sieltä helposti ja nopeasti.

Google on myös ilmoittanut, että vaikka sivuston käyttökokemus on tärkeää, tulee haun algoritmi edelleen suosimaan sivuja, joilta käyttäjät löytävät informatiivisimman sisällön. Sivuston käyttäjäkokemus ei tule siis edelleenkään syrjäyttämään loistavaa relevanttia sisältöä. Kuitenkin tapauksissa, joissa useat sivut kilpailevat hakutulosten sijoituksista hyvin samanlaisilla sisällöillä, voidaan käyttäjäkokemuksen (UX) kehittämisestä saada hyötyä myös näkyvyyteen Google-haussa.

“Our vision for page experience is to build a web ecosystem that users love —together.”

Google

Jos tarvitset apua hakukoneoptimointiin, sisällöntuotantoon tai käyttäjäkokemuksen parantamiseen, me autamme. Ota yhteyttä!

Lataa verkkosivuopas

Jätä yhteydenottopyyntö