Blogi HoloLens 2 – AR-lasit
Lisätyn todellisuuden (Augmented Reality, AR) käytölle on käyttökohteita paljon enemmän kuin voimme tässä luetella – viihdekäytön lisäksi etenkin teollisuudessa, koulutuksessa ja kuntoutuksen tukena AR-lasit ja niille räätälöidyt sovellukset ovat ylivoimaisen hyvä ja ammattimainen ratkaisu.
Olemme viime vuosina tutustuneet huolella eri valmistajien lisätyn todellisuuden tuotteisiin ja teknologioihin sekä kehittäneet ohjelmistokehityksen avulla asiakkaillemme lisätyn ja yhdistetyn todellisuuden ohjelmistoja. Tällä kertaa näytämme esimerkkien avulla millainen kokonaisuus Microsoftin HoloLens 2 -paketti on. Ehkä löydät idean, joka tehostaa yrityksesi toimintaa?
Kurkkaa myös esittely Nrealin AR-laseista blogistamme.
Microsoft julkaisi HoloLens 2 -lasit vuonna 2019. Tuote on kehitetty yhdistetyn todellisuuden (Mixed Reality, MR) tarkoituksiin, joskin me käytämme tässä yhteydessä myös lisätyn todellisuuden termiä. Käytännössä MR:n ja AR:n erona on käyttökokemuksen laajuus. MR:ssä virtuaaliset elementit ovat vuorovaikutuksessa oikean maailman kohteiden kanssa, kun taas AR:ssä toteutus voi olla kevyempi. Voit lukea MR:n ja AR:n eroista tarkemmin esim. täältä: What really is the difference between AR / MR / VR / XR ?
HoloLensin istuvuus on ylivertaisen hyvä verrattuna muihin AR-laseihin. Hitsausmaskia muistuttava, joskin huomattavasti kevyempi ja sirompi laitteisto on helppo säätää käyttäjälle sopivaksi. Hyvin istuvan tuotteen käyttömukavuus ei heikkene pidemmälläkään aikajaksolla.
HoloLensia hyödyntävää AR-sovellusta ohjataan yleensä omilla käsillä tai jopa silmän liikkeiden avulla, joten erillisiä sensoreita tai ohjauslaitteita ei tarvita. AR-lasit tunnistavat käyttäjän kädet ja käsien liikkeet, joten AR-elementtien zoomaus ja liikuttelu onnistuu luontevasti kämmenten ja sormien avulla.
Tällä hetkellä HoloLens on käytössä kansainvälisellä kentällä ainakin lääketieteessä (NHS), autoteollisuudessa (Mercedes-Benz), kauneudenhoitotuotteiden parissa (L’Oréal), ja monilla muillakin toimijoilla (Customer Stories). HoloLensin hyödyntäminen ei kuitenkaan tarkoita, että sinun yrityksesi tulisi painia samassa sarjassa kansainvälisten yhtiöiden kanssa – AR-lasien ominaisuudet saadaan hyötykäyttöön missä tahansa tuotteissa tai palveluissa, joista käyttäjille halutaan tarjota havainnollistavaa digitaalista sisältöä.
Sopivia käyttökohteita voivat olla esim. veneiden, autojen ja asuntojen myyntitilanteet, joissa suurta kohdetta esitellään mahdollisimman kattavasti. Laajempi yhdistetyn todellisuuden kokonaisuus soveltuu hyvin myös yritysten ja yhteisöjen sisäisiin koulutus- ja opetustarkoituksiin. Hyödyllisiä käyttökohteita löytyy runsaasti esim. teollisuuden tai pelastustoimen aloilla, joissa reaalimaailman harjoittelu- ja koulutustilanteiden järjestäminen on kallista ja aikaavievää.
Lisätyn todellisuuden hyödyntäminen on yhdistetty myönteisiin oppimistuloksiin (ks. Unityn artikkeli Error-free maintenance and on-the-job training with AR). AR-toteutuksen interaktiivisuus ja visuaalisuus tukevat sitouttavaa oppimista. Digitaalisessa ympäristössä opetustilanteita voidaan tarvittaessa myös toistaa rajattomasti. Pelkkä AR-ratkaisu ei kuitenkaan ole avain onneen, vaan tavoitteiden ja opetusmateriaalien tulee soveltua digitaaliseen toteutukseen!
Ensimmäisessä videossa käy ilmi, miten objektiksi muutetun Hurjan 3D-logon käsittely onnistuu kirjaimellisesti käden käänteessä. Infolaatikosta taas löytyy lisätietoa, joka täydentää Hurjaan liittyvää sisältöä.
Toisessa videossa näytämme, miten HoloLens toimii liikkuvien kohteiden kanssa. Käyttäjää kohti tulevat asteroidit voisivat toki olla mitä tahansa objekteja tai esineitä, tai liikkua eri suuntiin. Käyttäjän ja ohjelmiston välinen vuorovaikutus on viiveetöntä ja sujuvaa, vaikka liikkuvien kohteiden käsittely yhtä aikaa käyttäjän liikkeiden kanssa vaatii laitteistolta suorituskykyä.
Käytännössä edellisten videoiden toiminnallisuuksien avulla kootaan jokin laajempi lisätyn todellisuuden kokonaisuus siten, että AR-lasien kyvykkyyttä voidaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. Kolmannessa videossa näkyy AR-ympäristö, jossa käyttäjä yhdistää kohteita niille kuuluviin sijainteihin.
Kuten huomaat, HoloLensin valmis paketti on ominaisuuksiltaan todella runsas. Valmiita toiminnallisuuksia on myös mahdollista muokata ja räätälöidä tai rakentaa kokonaan uusia, asiakkaan tarpeisiin tismalleen sopivia lisätyn todellisuuden ratkaisuja. Oheisten esimerkkien lisäksi voit hakea inspiraatiota AR-toteutuksiin myös HoloLensin sovelluskaupasta.
AR-lasit ovat kaikkien saatavilla, eivätkä suinkaan pelkkää tulevaisuuteen liittyvää science fictionia. Jokin kivi lienee kuitenkin asettunut suuren yleisön kenkään, koska toistaiseksi AR-laseja tai niitä hyödyntäviä toteutuksia on vielä aika harvoin julkisesti esitelty. Onko syynä tuotteen tuntemattomuus? Vai korkeahko hankintahinta, joka ei kuitenkaan ole päätähuimaava? HoloLens 2 AR -lasien hinta asettuu 3 000 – 4 500 euron välille.
Nämä ongelmat ovat onneksi ratkaistavissa, ja tällä hetkellä edelläkävijöille löytyy lisätyn todellisuuden parista oikein hyviä markkinarakoja! Ota siis rohkeasti meihin yhteyttä, kerromme mielellämme lisää erilaisista lisätyn todellisuuden vaihtoehdoista kuten WebAR:sta, mobiilaitteiden AR-sovelluksista tai AR-laseille tarkoitetuista laajemmista ratkaisuista, kuten HoloLensista tai Nrealeista.
Käymme mielellämme AR-ideaasi tarkemmin yhdessä läpi vaikka palvelumuotoilulla aloittaen. Me autamme sinua rakentamaan visiostasi aitoa lisäarvoa tuottavan paketin, jossa lisätyn todellisuuden hyödyt ovat selkeät, toteutus vastaa loppukäyttäjien tarpeita ja AR-ratkaisu on kannattava, lisäarvoa tuova sijoitus pidemmälläkin aikavälillä.
Web AR tarkoittaa mobiililaitteen verkkoselaimessa toimivaa AR-sovellusta. Web AR:n merkittävin hyöty on, että AR-sisällöt ovat käyttäjän näkökulmasta vaivattomasti saatavilla tavallisimpien laitteiden ja verkkoselainten kautta.