Blogi Nrealit saapuivat Hurjalle
Nreal-lasit ovat yksi puettavan ja älykkään teknologian uusimmista tulokkaista. Nrealien ydinajatus on, että tuote sopii jokapäiväiseen käyttöön, ja yhdistää digitaalisen AR-sisällön saumattomasti oikean maailman ympäristöön. Jos haaveillaan hieman pidemmälle tulevaisuuteen, jokapäiväisessä käytössä AR-lasit voisivat jopa syrjäyttää erillisiin näyttöihin perustuvan teknologian joko osittain tai kokonaan.
Kuulostaa todella hyvältä lisätyn todellisuuden näkökulmasta! Tilasimme Hurjan AR-kehittäjille ensimmäisten joukossa oman, nimenomaan kehittäjille tarkoitetun Nreal-paketin, jonka avulla voimme tutustua Nrealien potentiaaliin ennen varsinaisen Nreal-kuluttajatuotteen saapumista markkinoille. Tätä pakettia odotettiin innolla, ja kun se sitten saapui, keräsimme ensimmäiset käyttökokemuksemme kaikkien saataville.
Nrealin omat verkkosivut löydät täältä.
Suojakotelon sisällä oli kaikki tarpeellinen omilla paikoillaan:
Nrealin AR-lasit on muotoiltu standardikoon mukaan, joten aloitimme käyttöönoton sovittamalla kehyksiä. Vietimme hetken aikaa kehysten istuvuuden ja pitkien sankojen kanssa, koska suoraan paketista nostetut Nrealit eivät heti asettuneet mukavasti silmälasien päälle. Nenätyynyjen merkitys osoittautui yllättävän suureksi ja oli hyvä, että kehysten istuvuutta voi hienosäätää itselleen sopivaksi.
Prosessoriyksikön taustapuolella on kätevä klipsi, jolla laitteen voi kiinnittää vaikka taskun reunaan. Jos prosessorin irtoaminen vauhdikkaissa AR-seikkailuissa mietityttää, voi prosessorin laittaa toki piiloon taskun sisällekin. Oleellista on, että prosessorin ja AR-lasien välillä kulkeva USB-johto ei haittaa käyttäjän liikkeitä.
AR-lasien ja keskusyksikön lisäksi käyttäjä tarvitsee ohjaimen, jolla liikutaan käyttöliittymässä. Nrealien ohjain on taskukellon kokoinen (halk. 5 cm) laite, jota käyttäjä pitää käytön aikana kädessään. Ohjaimessa on kolme toiminnallisuutta: kosketuslevy (nk. touchpad-toiminto), kohdistuspainike kalibrointia varten ja takaisin-painike, jolla palataan käyttöliittymän päävalikkoon.
Kun Nreal-lasit olivat mukavasti kehittäjän päässä, prosessori taskun reunassa ja ohjain kädessä, aloitimme testauksen pakkauksessa tulleen pikakäyttöohjeen neuvoilla. Ensimmäistä käyttökokemusta leimasi harmillisesti toimintalogiikan sekavuus ja ohjaimen oikean käyttötavan löytäminen, mutta jo pienen totuttelun jälkeen Nrealien käyttö alkoi tuntua suoraviivaisemmalta.
Kokeilimme laseista löytyviä esiasennettuja sovelluksia:
“AR-sisältö oli siistin näköistä ja äänet kuuluivat hyvin lasien kautta.”
Henri, kehittäjä
Mainitsimme alussa, että Nrealit eivät ole vielä kuluttajien saatavilla. Kehittäjille suunnattu paketti on kaikin puolin hieno kokonaisuus, joskin muutamia oleellisia kehittämiskohtia ja rajoitteita on hyvä nostaa esiin.
Testauksen aikana Nrealin AR-lasit käyttäytyivät kuten hieman huonosti istuvat lukulasit. AR-lasit valuivat ja vaihtoivat asentoaan, mikä tietenkin vaikutti yksilölliseen käyttömukavuuteen. AR-lasien katselualue tuntui aavistuksen verran pieneltä, ja etenkin pystysuuntainen näyttöalue loppui välillä kesken.
Tässä testissä useiden tuntien Nrealien käytön aikana ei kuitenkaan huomattu kehyksistä johtuvaa epämiellyttävää tunnetta, ja kokemus pienestä näkökentästä on riippuvainen AR-sisällön mittasuhteista, katseluetäisyydestä ja lasien hyvästä istuvuudesta.
Nrealien AR-linssit heijastavat voimakkaasti ympäröivää maailmaa, mikä asettaa rajoituksia todellisille käyttökohteille ja reaalimaailman olosuhteille. Heijastaminen korostui etenkin kirkkaassa valaistuksessa ja silloin, kun AR-toiminnot olivat poissa päältä. Lisäksi tavallista tietokoneen näyttöä (tn-paneeli) oli hankala erottaa Nreal-lasien läpi. Laadukkaamman näytön (IPS-paneeli) kanssa näkyvyysongelmat eivät enää olleet niin suuria.
Muutamissa demosovelluksissa näyttölinssien matala virkistystaajuus häiritsi AR-sisällön käyttökokemusta. Virkistystaajuuden rajoitukset haastoivat AR-elementtien pysyvyyden erityisesti silloin, kun testaajamme liikkui nopeasti ja AR-sisällön piti mukautua liikkeisiin. Näitä häiriöitä ei kuitenkaan esiintynyt paikallaan pysyvien, ympäristöön kytkettyjen lisätyn todellisuuden sisältöjen kanssa.
Lasien mukana tullut käyttöliittymä sai kehittäjiltämme risuja, koska toiminnallisuuksien viimeistely tuntui osin puutteelliselta. Etenkin ohjaimen ja käyttöliittymän välinen vuorovaikutus kaipaisi selkeytystä ja mahdollisiiin virhetilanteisiin (esim. ohjaimen akkuvirran taso, yhteys ohjaimen ja järjestelmän välillä) liittyvää käyttäjän ohjaamista. Tällaisia puutteita voimme kuitenkin jatkossa korvata toimivammilla ja käyttäjälähtöisillä ratkaisuilla.
“Kaiken kaikkiaan näistä Nrealin omista esittelysovelluksista jäi positiivinen kuva, ja ammatillisesti heräsi into lähteä heti kehittämään omia Nreal-sovelluksia.”
Jukka, kehittäjä
Nrealit, aivan kuten muutkin uudet tuotteet, tarvitsevat ympärilleen demoja, käyttökertoja ja erilaisia kokemuksia ennen lopullisen kuluttajatuotteen lanseeraamista. Näiden ensimmäisten käyttökertojemme myötä uskomme, että Nrealeista voidaan ammentaa yhä vaikuttavampia lisätyn todellisuuden kokemuksia ja osoittaa lukuisia erilaisia käyttökohteita.
On odotettavissa, että tulevaisuudessa julkaistavassa kuluttajatuotteessa Nrealien keskusyksikkö korvataan käyttäjän omalla puhelimella (ks. https://developer.nreal.ai/). Silloin Nreal-lasit kytkettäisiin USB-johdolla käyttäjän mobiililaitteeseen, ja kehittäjien paketissa oleva Androidia käyttävä keskusyksikkö olisi tarkoitettu lähinnä sovelluskehityksen tarpeisiin.
Nrealin AR-lasien käyttökokemus oli hyvin lähellä ennakkomarkkinoinnissa annettuja esitietoja. Suosikkimme oli uusi teknologia ja sen mahdollisuudet, sekä mukana tulleet kehykset, jotka kiinnittyvät AR-lasien eteen magneettisesti. Nrealien omien demosovellusten AR-sisältö oli vaikuttavaa, lasit olivat hyvin kevyet ja etenkin omilla vahvuuksilla muokattujen linssien kanssa ne voivat olla lähes huomaamattomat.
Nrealeista ja älylaseja hyödyntävistä AR-toteutuksista kerromme varmasti lisää jatkossakin.
Tutustu myös muihin lisätyn todellisuuden sisältöihimme!
Asiakastarina, Otso-mobiilisovellus Kustannusosakeyhtiö Otavalle
Asiakastarina, Runnin historian AR-kierros Spa Hotel Runnille
Blogiteksti, Wikitude ja Vuforia AR-sovelluskehityksessä
Mitä projektinhallinta tarkoittaa käytännössä Hurjalla? Miten se helpottaa arkeasi asiakkaanamme ja auttaa saavuttamaan tavoitteesi? Sukelletaan aiheeseen ja katsotaan, miten Hurjan projektinhallinta on rakennettu tukemaan sekä sinua että tiimiäsi.
Integraatio ei ole pelkästään IT-projekti, jos integraatioprojektia käsitellään tällaisena – se epäonnistuu. Lue blogista kuinka onnistut projektissa!
Tässä blogitekstissä käsittelemme sovelluksen tekemisen vaiheita, alkaen konseptoinnista ja määrittelystä, aina koodaustyön toteutukseen ja teknologian valintaan.