Blogi Google Analytics 4 (GA4) – uuden sukupolven analytiikkatyökalu
Mikä on Google Analytics 4 (GA4) ja miksi siitä tulisi olla kiinnostunut juuri nyt? Jos käytät verkkosivustosi kävijädatan mittaamiseen tällä hetkellä Google Analyticsia, tai olet kiinnostunut kävijöiden sekä markkinoinnin onnistumisen mittaamisesta, kannattaa sinun lukea tämä blogi. Kerromme sinulle tässä tärkeimmät pointit Google Analyticsin uusimmasta versiosta.
Google Analytics on ilmainen verkkosivujen kävijöiden määrän, laadun ja käyttäytymisen mittaamiseen sekä analysointiin tarkoitettu työkalu.
Google ilmoitti 16.3.2022 ettei Analyticsin tämän hetkinen versio (Google Analytics 3), eli Universal Analytics (UA) kerää enää 1.7.2023 alkaen uutta dataa standard-mittauskokonaisuuksissa. Tämän päivämäärän jälkeen dataan pääsee käsiksi vielä noin kuusi kuukautta, jonka jälkeen Universal Analytics -omaisuuksiin kirjautuminen ei ole enää mahdollista. Maksullisissa Analytics 360 -omaisuuksissa armonaikaa on hieman pidempään. Google siis korvaa Universal Analyticsin kokonaan uudella Google Analytics 4 -mittauskokonaisuudella.
Google ilmoitti hiljattain, että se alkaa huhtikuussa 2023 tekemään automaattisia siirtymiä UA:sta GA4:ään niille tileille, jotka eivät kiellä siirtymää. Google alkaa myös siirtämään automaattisesti Universal Analyricsin määrityksiä jo tehtyihin GA4-omaisuuksiin, jos et kieltäydy tästä. Google suositteleekin, että siirrät Universal Analytics ‑asetuksesi manuaalisesti GA4:ään ennen automaattista päivitystä, jotta voit varmistaa datasi laadun. Täältä voit lukea lisää, kuinka voit kieltäytyä automaattisista päivityksistä jos olet esimerkiksi jo tehnyt siirtymän itse ja et halua, että Google siirtää uuteen omaisuuteesi mitään vanhoja määrityksiä.
Valitettavasti aiemmin kerättyä dataa ei ole edelleenkään mahdollista siirtää uuteen omaisuuteen (versioon). Jos dataa haluaa itselleen jollain tapaa talteen, täytyy se tallentaa vuoden 2023 aikana muualle. Nyt alkaa siis jo olla niin sanotusti viimeiset hetket ottaa käyttöön uusi Google Analytics 4 (GA4), jotta et menetä enempää dataa.
Kun Universal Analytics julkaistiin vuonna 2012, älypuhelimien käyttö ei ollut vielä samanlaista kuin nykyisin, vaan verkkoa selattiin vielä enemmän tietokoneella. Universal Analytics on kyseisen aikakauden tuote, jonka mittauslogiikka perustuu yksittäisten istuntojen mittaamiseen evästeiden avulla. Nykyisin asiakaspolku on huomattavasti kompleksisempi ja sisältää monia kosketuspisteitä eri alustojen ja laitteiden avulla, joten yksittäisten istuntojen seuraaminen ei anna enää tarpeeksi kattavaa kuvaa asiakaspolusta.
Vuonna 2020 julkaistu Google Analytics 4 on uuden sukupolven analytiikkaratkaisu, jossa vanhentunut istuntopohjainen mittaaminen on käännetty käyttäjäkeskeiseksi – samalla huolehtien käyttäjien yksityisyydestä. Google Analytics 4 ei enää nojaa pelkästään evästeisiin ja se pystyy Googlen mukaan keräämään dataa myös ilman yksilöiviä tunnisteita tai evästeitä sekä täyttämään datassa olevat aukot koneoppimisen avulla.
Käyttäjäkeskeinen seuranta mahdollistaa asiakaspolun seuraamisen eri alustojen ja laitteiden, kuten esimerkiksi verkkosivuston ja mobiilisovelluksen välillä. Uusi Google Analytics 4 pystyy myös yhdistämään samaksi käyttäjäksi vierailijan, joka lukee verkkosisältöjäsi vaikkapa ensin töissä tietokoneella ja jatkaa lukemista illalla puhelimen näytöltä. UA- ja GA4-analytiikkatyökalun datamallit eivät siis ole yhteensopivat, joten siirtyminen uuden työkalun käyttäjäksi ei käy nappia painamalla.
Hurja fakta: Analytiikkatyökalun käyttäminen verkkosivuilla vaatii nykyisin evästekyselyn, jossa käyttäjille on annettava mahdollisuus kieltäytyä evästeistä. Evästekyselyn voi toteuttaa esimerkiksi Cookiebotilla, jonka jälleenmyyjänä Hurjakin toimii. Kysy lisää!
Edellisessä kappaleessa kerroimme Google Analytics 4:ssä koko mittauslogiikan muuttuvan verrattaessa Universal Analyticsiin. Muut uudet huomioitavat ominaisuudet ovat muun muassa datan kerääminen tapahtumina, parempi yksityisyydensuoja ja tekoälyn tuottamat ennustemittarit.
Google Analytics 4 kerää dataa tapahtumina (events). Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi jokainen sivun katselu, klikkaus ja osto raportoidaan käyttäjän tekeminä tapahtumina ja tapahtumista mikä tahansa voidaan merkitä konversioksi. Google Analytics 4 tallentaa esimerkiksi tiedostolataukset suoraan tapahtumiksi, jotka voit halutessasi merkitä yhdellä klikkauksella konversiotapahtumiksi, ilman suurempia säätöjä. Universal Analyticsissa kerätyn datan perusyksikköä kutsutaan osumaksi, joista kaksi yleisintä osumatyyppiä ovat katselukerrat ja tapahtumat. Oletuksena dataa kerätään istunnon aikana tapahtuneina katselukertoina. Jos Universal Analyticsissa halusi tallentaa käyttäjien muita aktivoitumisia (esim. tiedostojen latauksia), täytyi tapahtuma luoda erikseen.
Vaikka Google Analytics 4 antaa tarkemman kuvan asiakaspolusta, Google tuo samalla myös uusia mahdollisuuksia käyttäjien yksityisyydestä huolehtimiseen. Google Analytics 4 ei esimerkiksi enää säilö ollenkaan käyttäjien IP-osoitteita. Myöskin käyttäjätason datan säilyttämisen maksimiaika lyhenee. Universal Analyticsissä käyttäjätason datan poistamisen on voinut estää kokonaan, GA4:ssä se ei ole mahdollista. Google Analytics 4:ssä maksimiaika käyttäjätason datan säilyttämiselle (sis. konversiot) on 14 kuukautta ja oletusasetus vain kaksi kuukautta. Kerätty data poistuu automaattisesti tämän ajan jälkeen.
GA4 on myös varustettu tekoälyllä, jossa algoritmi luo koneoppimisen keinoin avuksesi ennustemittareita. Algoritmi voi laskea esimerkiksi konversiotodennäköisyyksiä, tuloennusteita ja niin edelleen. Ennusteiden avulla voidaan luoda yleisöjä, joita voidaan käyttää esimerkiksi Google-mainonnassa.
Vaikka Google Analytics 4 on ilman muuta tulevaisuutta, puuttuu siitä myös jonkin verran Universal Analyticsistä löytyviä ominaisuuksia. GA4:ssa ei esimerkiksi ole käytettävissä kaikkia metriikoita tai valmiita raportteja, joihin UA:n käyttäjät ovat tottuneet. Lisäksi kun mittauslogiikka on muuttunut, eivät uuden ja vanhan Analyticsin raportit ole muutenkaan vertailukelpoisia.
Kannattaa myös huomioida jos olet seurannut verkkosivuilla erilaisia konversiotapahtumia, kuten yhteydenottoja tai vaikkapa linkin klikkauksia, että konversiomäärät eivät tule vastaamaan toisiaan. Konversiomäärät eroavat, sillä mittauslogiikka versioissa on erilainen. Jos olet asettanut konversioksi esimerkiksi sähköpostilinkin klikkauksen, UA:ssa konversio lasketaan vain yhden kerran saman istunnon aikana. GA4:ssä tämä sama konversio taas lasketaan niin monta kertaa, kuin käyttäjä vain klikkaa linkkiä, ellet tee tähän itse rajoituksia Tag Managerissa. Suurinosa UA:ssa käyttämistäsi konversioista voidaan kuitenkin käyttää myös GA4:ssä, poislukien älykkäät tavoitteet ja istunnon kestoon perustuvat tavoitteet.
Google Analytics 4 on tulevaisuuden työkalu, eikä Google jätä meille muuta mahdollisuutta kuin siirtyä sen käyttäjiksi poistaessaan Universal Analyticsin käytöstä – jos siis haluaa pysyä Googlen analytiikkaratkaisun käyttäjänä. Google Analytics on monipuolinen ja ilmainen analytiikkatyökalu, jonka avulla saat tärkeää tietoa verkkosivustosi käyttäjistä ja markkinointitoimenpiteidesi toimivuudesta, joten sen suosiolle on kyllä syynsä.
Analytics-versioiden eroavaisuuksien vuoksi nyt kannattaakin mahdollisimman pian ottaa GA4 UA:n rinnalle ja totutella uuteen normaaliin, ja erityisesti verrata omaisuuksien dataa toisiinsa vielä kun aikaa on jäljellä. Tai jos olet siinä kutkuttavassa tilanteessa, ettei sivustollasi ole vielä ollenkaan analytiikkatyökalua, nyt on hyvä hetki aloittaa sivustosi mittaaminen ja analysointi Google Analytics 4:n avulla!
Akuuttiin analytiikan himoon tarjoamme Hurjalla Google Analytics 4 (GA4) -käyttöönottopakettia. Paketti sisältää Google Analyticsin asennuksen Tag Managerin kautta sekä Google Analytics 4 -omaisuuden luomisen ja konfiguroinnin. Jos siis kaipaat jeesiä analytiikkaan liittyen, ota yhteyttä!
Lataa verkkosivuopasKäyttöliittymäsuunnittelun tavoitteena on, että käyttöliittymää on mahdollisimman yksinkertaista käyttää, jolloin myös ohjelmiston tavoitteet täyttyvät.
Saavutettavuus tekee digimaailmassa saman, kuin esteettömyys fyysisessä ympäristössä: se turvaa kaikille sopivan ja turvallisen reitin sinne, minne kukin haluaa mennä. Siksi saavutettavien digipalveluiden tarjoamisesta hyötyvät myös muut, kuin julkiset organisaatiot.